Saturday, January 29, 2011

Loyal is not enough.

Meh sini cek nak habaq.Ini adalah berdasarkan pemerhatian aku.Honestly girls,bila lelaki curang mesti kau orang blame lelaki macam lelaki ni makhluk perosak belalang juta yang suka makan ladang gandum kat Afrika tu.Mesti kau tuduh macam-macam kat lelaki yang lelaki ni makhluk paling scumbag yang dicipta Tuhan.Come on,everytime girls breaking up I read their status in Facebook and tweets in Twitter.Condemn tak ingat.

Macam kes aku - aku pernah didump, tapi tak pernah lagi mengedump as well.Gadis yang dump aku tu pulak bukan tak cun - cun apa.But it's not because of awek cun baru kau nak loyal or gadis hebat di ranjang baru cinta tu nak bertahan.Semua perempuan semua silap - mengatakan bahawa kesetiaan tu cukup untuk lelaki tu bertahan takde sebab lelaki tu nak break up kecuali dia ni miang nak mampus.

Apa yang lelaki nak sebenarnya? Setia? Aku ada member yang setia dengan seorang malaon lelaki yang muka jongos pun akhirnya lelaki tu tinggalkan dia jugak.No,it's not about being loyal.Of course loyal is important tapi it's more than just loyal.Apa dia ek?

Have you ever heard the word "compassion"?Setia boleh jadi macam-macam setia.Seorang isteri yang setia di rumah pun kalau takde compassion lelaki jadi bosan gak.Siapa nak kalau balik rumah je kena bebel macam-macam and then nak lepak dengan kawan tengok bola pun dah bising.Cun la macam mana pun - lelaki tak boleh blah gak.

Compassion means you're inside him and he's inside you.Macam mana pun kau akan buat dia akan cari kau jugak.Setia je is not enough.Setia bagi aku macam anjing dan tuannya - kau tetap setia tapi akhirnya kau tido luar rumah jugak.Compassion is a better word.

So macam mana nak bercompassion ni?Bila kau fall in love - inilah benda yang paling susah nak buat - emotionally attached.Selalu bila lelaki fall in love dengan perempuan - dia akan pandang boobs or peha or muka dia comel whatsoever.Ada jugak sebab dia ni baik - bukan takde.But cantik or baik it's not enough for love.Emotionally attached ni adalah perkara paling susah nak buat.Kau harus ada something yang kau share - emotionally.Setakat "awak pun minat aiskrim strawberry jugak ke,saya pun" atau "saya suka awak sebab awak penyokong Liverpool yenuwa yenuwa oh yeah" pun tak cukup jugak.

Sebagai contoh, we talk about our weaknesses more than our strength.And together figure it out how to survive from our weaknesses if we cannot overcome it.Dari situ timbul compassion.Of course from there comes loyalty - because bila kita compassion automatic kita akan jadi loyal.Tapi kalau loyal tapi tak pernah nak memahami kehendak lelaki - setialah macam mana pun dia takkan layan kau punya.Dia tak heran pun dengan kau punya setia.Cantiklah macam mana pun - dia takkan terpikat punya.Pandailah macam mana pun - dia takkan terpikat walaupun mungkin timbul kekaguman.

Aku pernah lepak dengan seorang pemandu teksi dengan anak dia yang ada serebrum disability(bahagian otak mana aku tak tau tapi ia tak boleh mengawal bahagian pertuturan dengan kognitif kalau tak silap).Umur pemandu teksi ni dah dekat 53 tahun,dan isteri dia dah meninggal kira-kira 6 tahun yang lalu.Aku ada tanya dia - kenapa tak nak kahwin baru lagi untuk jaga anak dia?Jawapan dia mudah - dia rasa takde perempuan lagi yang boleh share problem and emotional macam dengan arwah isteri dia.Aku sangat faham dengan pemandu teksi tu.Aku tanya dia takkan takde perempuan nak kat dia,pasal dia pemandu teksi ke takde orang nak - dia cakap bukan takde orang yang nak.Yang cantik - yang pandai,janda bekas kepada Datuk pun ada yang nak kat dia.Tak tau la dia temberang atau betul - the point is,dia rasa perempuan yang dia jumpa takde compassion macam arwah isteri dia.

Jadi pendek kata,kalau awek-awek ni nak boyfriend dia setia sampai dia mati - compassion.Setia is not enough.Cantik is not enough.Kadang-kadang aku meluat tengok girlfriend yang cakap setia dengan boyfriend tapi boyfriend ada problem ke apa lagi jadi ignorant.Kalau nak keluar nak je si boyfriend je keluar duit.Atau kalau boyfriend tu penat ada je nak memaksa-maksa si boyfriend tu keluar atau bergayut.Kadang-kadang merajuk tak tentu pasal - tu bukan sebahagian dari sikap compassion.

Let's say kalau boyfriend tu lupa nak wish happy birthday sebab boyfriend dia memburuh overtime pun nak marah-marah - tu bukan compassion.Setialah macam mana pun - akhirnya akan jadi point gaduh.

So the conclusion is, bilo dah patah hati tu eh, jangan la pulak ha ekau salahkan sumo kek jantan kalau ekau tu pompuan sobab aku sendiri penah kene dump dgn pompuan yg aku bajet mcm lagu Jamal Abdillah, "Kau kekasih awal dan akhir".


a lot of credit goes to incek Nami TTGB. http://tehtarikgelasbesar.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment